כתב עת 6-7

דבר העורכת

גיליון מורחב זה הוא תוצר של המציאות המורכבת של העולם שלאחר 7 באוקטובר. לנוכח גיוסם של כותבות.ים ושופטים.ות בצו 8, הסבירות לעמוד בתוכנית המקורית של הוצאת הגיליון בזמן ירדה לחלוטין. כך נולד הרעיון להוציא גיליון מורחב שהוא למעשה שני גיליונותגיליון חורף 2023 (6) וגיליון קיץ 2024 (7). במובן זה, הגיליון המורחב עומד בצילם של המאורעות שעברנו כולנו. עם זאת, מרבית המאמרים והמדורים נכתבו לפני המלחמה. בכך הגיליון הוא גם עדות להמשכיות המחקר בתחום וליכולתו לאסוף את עצמו, להתרכז, ולא להזדרז להסיק מסקנות אקדמיות לפני תקופה של עיבוד. הוא אינו גיליון בנושא המלחמה ואינו מתיימר לעסוק בה, גם אם יש בו אזכורים מסוימים והתייחסות מוגבלת למלחמה ולמציאות, וגם אם כולנו איננו כשהיינו.

המאמר הפותח את הגיליון, של אושרי בר־גיל, עוסק בטכנולוגיות מפציעות ומשבשות בעולם הביטחוני, ושואל כיצד יכולה ישראל לשמר את יתרונותיה בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית, בעזרת מקרה בוחן של מדיניות נאט"ו בנושא בינה מלאכותית ונתוני־עתק. המאמר מאפשר לנו להבין טוב יותר את הסוגיה הרחבה העומדת לפתחנו בנושא מחד גיסא, אבל בעזרת מקרה הבוחן מאפשר מבט ממוקד יותר על הנושא מאידך גיסא

מאמרן של אלה בן עטר וסמדר בן אשר מחזיר אותנו למבצע "שומר חומות" (2021), ולתפקיד החברתי שהסכתים (פודקאסטים) ממלאים, או עשויים למלא. המאמר משרטט את ההשפעה שיש לאמצעי תקשורת אלה על אלה בעת לחימה, ועל יכולתם להשפיע על תחושת החוסן של הציבור אם יבחרו בכך.

במאמר השלישי בגיליון, יורם פריד מסתכל בעין היסטורית על שיתוף הפעולה המודיעיני בין משרד החוץ ושירות הביטחון הכללי לאחר קום המדינה. פריד מתאר כיצד שיתוף פעולה זה נבע מהצורך להתמודד עם הדינמיקה הפוליטית הבין־לאומית, וקושר את הדברים להגדרתו של "ביטחון" גם ברמה התיאורטית.

לכתב העת נוספו שני מדורים חדשים. הראשון הוא מדור תקצירי דוקטורטים שאושרו לאחרונה, ומטרתו לאפשר לקהילת חוקרי צבאחברה להתעדכן במחקרים של חוקרים צעירים בתחום, ולהכיר את הכותבים ואת מחקריהם. בגיליון הנוכחי תוכלו לקרוא את תקציר הדוקטורט של אפרת חזן, אודות פעלנות (agency) של נשים של חיילים קרביים דתיים, ואת תקציר הדוקטורט של ליאור יוחנני, אודות חיילי בודדים.

מחקרה של חזן מניח יסודות לשדה שטרם נחקר כראוי, תוך שאילת כלים משדות משיקים: מערכות תובעניות, חיילים דתיים בצבא חובה, ופעלנות של נשים. כפי שמשתקף בתקציר הבהיר של חזן, אחד מחידושיו של המחקר הוא נושא "ההסדרים האפורים": היכולת של פרטים בתוך המערכת הצבאית להתנהל בדפוסי פעולה לא רשמיים אלה מול אלה. כאשר החיילים ונשותיהם פועלים מול מפקד ולא מול המערכת, התוצאות יכולות להיות חיוביות עבור כולםפרטים ומערכת כאחד. חזן ממשיגה רעיון זה וגם משבצת אותו בהקשר בין־לאומי.

מחקרו של יוחנני, העוסק כאמור בחיילים בודדים המשרתים בצה"ל, שואל שאלות מרכזיות וחשובות כגון: מדוע צעירות וצעירים אלו מחליטים להגיע לארץ ולהתגייס? האם הם נשארים בארץ לאחר שירותם? מדוע? חלק מהממצאים יפתיעו את מי שאינם מעורים בתחום, כמו למשל העובדה ששירות קרבי דווקא אינו אינדיקציה להישארות בארץ. בהתאם למציאות, יוחנני הוסיף מבט קצר על הנושא לנוכח המלחמה.

אני בטוחה ששני כותבים מוכשרים אלה ימשיכו לתרום לקהילת חוקרי צבאחברה, ומחכה למחקריהם הבאים.

המדור החדש השני הוא מדור העיון המחודש במאמר מרכזי בתחום. במסגרת מדור זה עתיד לפרסם בכל פעם עיון מחודש במאמר משמעותי ביחסי צבאחברה שהתפרסם בעבר בבמה אקדמית אחרת ובאנגלית. מטרתו הראשונה של המדור היא לחשוף מחדש מאמרים שייתכן שפחות מוכרים לחלק מהקוראים בשל אילוצי זמן ושפה. מטרתו השניה היא לאפשר לכותב.ת לעיין מחדש במאמר ממרחק הזמן ובראי המציאות הנוכחית, לגלות תובנות חדשות ולראות היכן המאמר פוגש את הכותב.ת ואת הקהילה המחקרית שלנו כיום: מה השתנה? מה לא השתנה? מה ניתן ללמוד מהדברים היום לאור הזמן והמציאות? מדור זה גם מזמין את כולנו לחשוב מחדש על המאמר ולעורר שיח בינינו.

בגליון הנוכחי, מאמרו של איל בן אריעיון מחדש בעברית במאמרו, Military Sociology in Israel." Empirical Social Research in and on the Armed Forces (2021)  יתפרסם באתר האגודה בלבד.

כאמור, בן ארי בוחן את הנושא בעיניים של 2024, שראו שינויים נוספים בדיצפלינה כמו גם את אירועי השבעה באוקטובר. בניגוד למאמר המקורי, שנכתב עבור קוראים לאישראלים, המאמר הנוכחי מציג את הנושא עבור קהל ישראלי דובר עברית שיש לו גם זיקה אישית לנושא. מעבר לסקירה גרידא, מאמרו של בן ארי בוחן את התחום דרך פריזמה רחבה, מנתח ומקטלג אותו ומביט גם לעבר העתיד. אמנם המאמר רואה את עצמו כעוסק בסוציולוגיה ובסוציולוגים צבאיים, וחלק מהכותבים המוזכרים בו וודאי לא יראו את עצמם ככאלה, אך הדברים מדגישים את האינטרציפלינריות של התחום של צבא, חברה וביטחון לאומי ואת יכולתם של החוקרים בתחום לנוע על ציר שהוא מגוון יותר משנדמה לנו. בהמשך לכך, המאמר מאיר (גם בעצם פרסומו) את תנועתם של חוקרי התחום על ציר הביקורת כלפי מושאי המחקר: מהי ביקורת? מהי ביקורת ליגיטימית? האם חובה לומר "דבר גם שאיננו נשמע"? מה תפקידנו (המעשי) כחוקרי התחום? מהן ההשלכות האופרטיביות של המחקר שאנחנו עורכים? מה משמעות השיח שכולנו מנהלים ברמות שונות עם צה"ל בפרט ועם צבאות באופן כללי? האם חוקרים הם חלק מהחברה ומייצגים אותה, או נפרדים ממנה בכתיבתם? האם יש שינוי בשלל הנקודות הללו לאור השבעה באוקטובר?

אלו שאלות מרכזיות ומהותיות, ואני תקווה כי המאמר ישמש אבן בניין חשובה בכיתות הלימוד שלנו, וקרש קפיצה לדיונים מחודשים בינינו, חברי.ות האגודה וחוקרי.ות התחום, וגם בינינו לבין הגורמים הרלוונטים בצה"ל.

ביקורות הספרים בגיליון הנוכחי כוללים שתי סקירות שהן ביקורות ספרים במובן הקלסי: אהוד מניפז הסוקר את ספרם של יורם עברון וריצ'ארד ביטזינגר, Evron, Yoram, Bitzinger, Richard A., 2023. The Fourth Industrial Revolution and Military – Civil Fusion וענר פרמינגר הכותב על ספרו של אדם צחי, להביט במאכלת: הלם קרב בקולנוע התיעודי הישראלי, 1988-2020. ראוי להעיר כי הספר החל כמאמר בגיליון השני של כתב עת זה, ויש בכך סגירת מעגל נעימה לכולנו.

הביקורת השלישית עוסקת בספרו של איתן שמיר, משה דיין: התפתחותו של אסטרטג, ומזמנת לנו הזדמנות משמחת לדיון נרחב בין המבקר, סטיוארט כהן, ובין כותב הספר, איתן שמיר. אני מודה לעורך ביקורות הספרים, איל בן ארי, שניצח על המלאכה בחוכמת לב. תקוותינו המשותפת היא שגם בגיליונות הבאים יתפתח דיון דומה בספרים רלוונטיים, ונקיים שיח אקדמי ראוי ומעמיק בספרים שיש בהם עניין לקהילה המחקרית של כתב העת.

כתב העת נשען על השופטים והשופטות, על נכונותם.ן לקרוא לעומק ובכובד ראש, ולהעיר הערות ברוח טובה ובונה, ועל כותבות וכותבים מקצועיות.ים, המגישים.ות תוצרי מחקרי לכתב העת. אני מודה לכולכן.ם על האמון שנתתם.ן בכתב העת. על שיתוף הפעולה, על המחויבות לכתב העת ולדיסציפלינה שלנו. בלעדיכן.ם לא היינו.

חברי וחברות המערכת של כתב העת תומכים.ות לכל אורך הדרך בצוות העורכים, מעלות.ים רעיונות חדשים ותורמים.ים מניסיונם ומיכולותיהם, ואני מודה לכולכם.ן. תודה מקרב לב לעורכים המייסדים־היוצאים, אורי בר־יוסף ואילת הראל, על תהליך חפיפה מועיל ומשכיל. הגיליון הנוכחי נבנה על היסודות שהנחתם, ואני מקווה לעמוד ברף הגבוה שהצבתם.

שיתוף הפעולה בין אגודת חוקרי צבאחברה ובין מערכות הוא מצד אחד מובן מאליו בשל הנושא שבו כולנו עוסקים, ומצד אחר כלל לא מובן מאליו בשל העולמות השונים שאנו מגיעים מהם. אני מודה מאוד לעדי לרנר ולאמיר גילת, אנשי מערכות, על שיח פתוח, אמון הדדי, ושיתוף פעולה ברוח טובה.

תודה מיוחדת לאיתמר ריקובר, עורך המשנה של כתב העת. אחת הסיבות שהיה ברור לי שהגיליון יצליח למרות הכול, היא הידיעה שאנחנו עובדים עליו יחד.

בתקווה לקריאה משכילה ולבשורות טובות לכולנו,

אלישבע

גלילה לראש העמוד